Badania opierają się na łącznym wykorzystywaniu metodologii badań ilościowych i jakościowych. Dzięki temu możliwe jest uchwycenie powszechności pewnych zjawisk i identyfikowanie różnic występujących pomiędzy nimi, ale też odpowiadanie na pytanie o źródło zidentyfikowanych prawidłowości. Prowadzona analiza świata sztuki w Polsce ma przede wszystkim charakter deskryptywny, usiłuje odpowiedzieć na pytanie „co i jak istnieje?”, ale nie mniej istotnym jej celem jest rozumienie uchwyconych w trakcie badań zależność, a także wymiar aplikacyjny naszego przedsięwzięcia. W związku z takimi zamiarami badawczymi nie stawiamy jakichkolwiek wyjściowych tez, których prawdziwości chcielibyśmy dowieść, ale tworzymy rozbudowany zbiór pytań badawczych, na które chcielibyśmy w trakcie analiz odpowiedzieć.
Pytania te prezentujemy poniżej (rozwinięcie):
I. Kim jest artysta w Polsce?
- Jakie są podstawowe cechy społeczno-demograficzne osób tworzących w Polsce sztukę? (wiek/ płeć/ wykształcenie/ miejsce zamieszkania/ stan cywilny/ dochody itd.)
- W jaki sposób można stać się artystą w Polsce?
- Co sprawia, iż pewne osoby uprawiające sztukę przestają być artystami?
- Z czego utrzymują się artyści?
- Gdzie artyści prezentują swoje prace?
- Czy, a jeśli tak to gdzie artyści sprzedają swoje prace?
- Czy artyści w Polsce tworzą środowiska?
- W jaki sposób artyści w Polsce korzystają z kultury?
- Czy artyści w Polsce są osobami aktywnymi społecznie?
- Czy artyści tworzący w Polsce obecni są w globalnym (zachodnim/ regionalnym) świecie artystycznym?
- Czym dla artystów jest sztuka?
II. Czym są sztuki wizualne w społecznej świadomości?
- Co Polacy wiedzą o sztuce?
- Jakie jest miejsce sztuk wizualnych w społecznych hierarchiach ważności?
- Jakie role według Polaków wypełniają sztuki wizualne?
- Gdzie według Polaków powinna pokazywana być sztuka?
- Jakiego rodzaju sztukę lubią Polacy?
- Co Polacy wiedzą o sztuce?
- Jakie elementy świata artystycznego (obiegu sztuki) są znane Polakom?
- Co Polacy wiedzą o artystach?
- Kto według Polaków powinien finansować (wpierać) sztukę?
III. W jakich formach sztuki wizualne są obecne w codziennych praktykach Polaków?
- Kto i w jaki sposób interesuje się sztuką w Polsce?
- Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób Polacy korzystają ze sztuki? (konsumpcja kulturowa/ uczestnictwo/ kolekcjonowanie)
- Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób sztuka jest obecna w domach Polaków?
- Czy Polacy uprawiają sztukę (jako hobby/ formę samorealizacji/ sposób na spędzanie czasu wolnego)?
- Czy sztuka wypełnia role uspołeczniające? (jest tematem rozmów/ łączy jednostki we wspólnoty zainteresować/ jest pretekstem spotkań/ interesów/ wspólnych wyjazdów itd.)
IV. Na czym polega specyfika instytucjonalnego kontekstu funkcjonowania sztuki w Polsce?
- Gdzie pokazuje się sztukę w Polsce? (rodzaje miejsc prezentacji/ obiegów sztuki)
- W jaki sposób finansuje się sztukę w Polsce?
- W jaki sposób sztuka obecna jest w przestrzeni medialnej?
- Jaki charakter mają relacje pomiędzy artystami, a instytucjami artystycznymi?
- Jakie są relacje pomiędzy instytucjami artystycznymi, a decydentami?
- Z czego utrzymują się instytucje upowszechniające sztukę?
- Co wiedzą o sztuce decydenci?
- Jaką strukturę ma polski świat artystyczny (hierarchie/ zależności/ formy współpracy itd.)